Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Federalne agencje

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-16 09:41:36
usa, certyfikaty, licencje

Podmioty gospodarcze działające w USA muszą spełniać szereg wymagań federalnych i stanowych, regulujących standardy bezpieczeństwa, w zakresie ochrony środowiska, prawa pracy, antymonopolowego i praw konsumenta.

Za regulacje związane z wprowadzaniem poszczególnych grup towarowych na rynek amerykański odpowiedzialne są federalne agencje i to one decydują, czy dany produkt zostanie dopuszczony na rynek. Najważniejsze z nich to:

  • Food and Drug Administration (FDA, www.fda.gov) - agencja rządowa ,będąca częścią Department of Health and Human Services (Ministerstwa Zdrowia i Świadczeń Społecznych). Ministerstwo to stoi na straży przestrzegania prawa stworzonego do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa amerykańskich konsumentów – reguluje kwestie dotyczące żywności, kosmetyków, farmaceutyków, urządzeń medycznych a także urządzeń elektronicznych emitujących promieniowanie. Standardy określane przez FDA dotyczą zarówno dóbr wyprodukowanych w USA, jak i importowanych. Urząd ten posiada szerokie prawa do monitorowania, badania i powstrzymania importu podejrzanej żywności i leków.
  • Consumer Product Safety Commission (CPSC, www.cpsc.gov) - agencja rządowa, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów konsumenckich na terytorium USA. Organizacja ta nakłada na importera obowiązek zapewnienia powyższego bezpieczeństwa, ponieważ to od niego zależy wybór towarów importowanych do USA. CPSC posiada uprawnienia do testowania towarów w każdym momencie przepływu przez kanał dystrybucji, może też skierować wniosek do CBP (Customs and Border Protection) o zablokowanie dostępu do amerykańskiego rynku towarom, które nie spełniają federalnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa.
  • US Department of Agriculture (USDA, www.usda.gov) – reguluje wymagania i właściwości w zakresie mięs, produktów mlecznych, drobiu i produktów wytwarzanych z jaj, importowanych do USA. Produkty te muszą być wytworzone na farmach spełniających wymagania do produkowania płodów rolnych mogących być eksportowanych do USA. Towarom eksportowanym do USA musi towarzyszyć szczegółowa dokumentacja pozwalająca na identyfikację producenta towaru.
  • Environmental Protection Agency (EPA, www.epa.gov) – agencja rządowa odpowiedzialna przede wszystkim za przestrzeganie wytycznych ochrony środowiska oraz ograniczeń zawartych w federalnych statusach dotyczących środowiska. Najważniejsze z nich to: Clean Air Act – zbiór zapisów kontrolujących odpowiedzialność za zanieczyszczenia powietrza, zarówno ze źródeł stacjonarnych jak i mobilnych, pojazdów motorowych jak i instalacji produkcyjnych; Federal Water Pollution Control Act (Clean Water Act) – zbiór zapisów regulujących odpowiedzialność za zanieczyszczenia wód na terytorium USA; Comprehensive Environmental Response, Compensation and Liability Act – zapisy regulujące zasady składowania niebezpiecznych odpadów; Resource Conservation and Recovery Act – reguluje powstawanie, magazynowanie, transport, utylizację i obchodzenie się z niebezpiecznymi odpadami.
  • Federal Trade Commission (FTC, www.ftc.gov) – urząd stojący na straży federalnego prawa antymonopolowego oraz ochrony konsumentów. FTC bada poszlaki wskazujące na istnienie monopoli, włączając w to także ceny dumpingowe oraz praktyki uzgadniania cen z innymi producentami. Zadaniem FTC jest zapewnienie konkurencyjności i efektywności rynku USA.
     

Eksporterzy, którzy chcą wprowadzić swoje produkty na rynek muszą – zależnie od branży – uzyskać zgodę jednej z wyżej wymienionych agencji, które mogą zażądać dodatkowych certyfikatów od wskazanych instytucji certyfikujących i atestujących. Niezbędnych informacji powinien udzielić również agent celny.

Zezwolenia i certyfikaty, a więc ograniczenia pozataryfowe, stanowią obecnie główną barierę w rozwoju wymiany handlowej między Unią Europejską (w tym rzecz jasna Polską) i Stanami Zjednoczonymi i temu właśnie problemowi poświęcona jest lwia część negocjacji umowy o transatlantyckim wolnym handlu (TTIP). Chodzi przede wszystkim o wzajemne uznawanie certyfikatów – tzn. jeżeli dany produkt został dopuszczony do obrotu na obszarze Unii Europejskiej, to aby nie musiał ponownie przechodzić procedury weryfikacyjnej w Stanach Zjednoczonych, tym bardziej że kryteria przyznania certyfikatu są po obu stronach oceanu bardzo zbliżone.

Według szacunków Amerykańskiej Izby Handlowej te pozataryfowe ograniczenia mogą dla przedsiębiorstw dawać  60-80 proc. dodatkowych kosztów ponoszonych na dostosowanie produktów i usług do wymagań regulacyjnych.