Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Bariery rynkowe w USA

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2018-03-22 15:09:23
usa, bariery rynkowe, zagraniczne biuro handlowe w waszyngtonie, zbh waszyngton, paih, opracowanie

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem na temat barier rynkowych w USA przygotowanym przez Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Waszyngtonie.

Atrakcyjny rynek Stanów Zjednoczonych, z ponad 300 mln liczbą ludności, o ogromnej sile nabywczej, jest jednym z najbardziej interesujących rynków zagranicznych dla firm z całego świata. Jednocześnie jest najbardziej wymagającym i nasyconym rynkiem. Klienci w USA mają często dużo bardziej innowacyjne wymagania i podejście do biznesu niż firmy z Europy czy Azji. Początkowe trudności w znalezieniu pierwszych klientów na tym rynku wynikają często z braku lokalnych referencji oraz braku zaufania do technologii innej niż amerykańska.

 

Wśród wielu początkowych wyzwań leży pozyskanie pierwszego zamówienia w USA, a następnie zainteresowanie nowym produktem czy usługą większą grupę klientów. Konkurencja globalna na rynku amerykańskim, ale także lokalna rodzi wiele obaw związanych z kosztami ekspansji. Przebicie się nowej, nieznanej marki jest trudne i wymaga nakładów finansowych. Trudnym zadaniem okazuje się także przełamanie niechęci amerykańskiego klienta do wypróbowania nowej i nieznanej marki produktu czy usługi, ze względu na przywiązanie i lojalność do dotychczasowych i już znanych na krajowym rynku.

 

Ponadto odległość amerykańskiego rynku bywa znaczącą barierą w podjęciu decyzji o zainwestowaniu w tym kraju. Czynnik ten często związany jest z większymi kosztami, problemami logistycznymi, czy chociażby różnicą czasu.

 

Kolejnym wyzwaniem jest fakt, iż rynek amerykański zmienia się bardzo dynamicznie, co wiąże się z tym, że trzeba równie szybko dostosowywać się do jego potrzeb i problemów. Nieraz wiąże się to ze zmianą strategii działania firmy, a co za tym idzie kosztami.

 

Do najczęstszych barier rynkowych, z którymi spotykają się polscy przedsiębiorcy wchodzący na rynek USA należą:


1) Przepisy prawne

Jednym z najczęstszych wyzwań dla polskich przedsiębiorców planujących wejść na rynek USA są trudności w zrozumieniu amerykańskich przepisów prawa (w tym najczęściej prawo podatkowe, prawo pracy) oraz związane z nimi koszty usług doradztwa prawnego. Zalecane jest jednak korzystanie z usług miejscowego i doświadczonego prawnika, aby uniknąć niepotrzebnych błędów, a tym samym i strat finansowych. ZBH w Waszyngtonie dysponuje listą polecanych prawników pod kątem potrzeb polskich przedsiębiorstw, która jest na bieżąco uzupełniana.


2) Regulacje i standardy

Regulacje i standardy są kolejną najczęstszą i najpoważniejszą barierą, która z kolei wpływa na obroty handlowe pomiędzy Polską i USA. Należą do nich kwestie obowiązujących norm technicznych, wymagań w zakresie testowania produktów, certyfikacji, oraz potwierdzających to oznaczeń. Bariery w obszarze regulacji i standardów polegają zazwyczaj na występowaniu różnic w wymaganiach technicznych produktów w porównaniu z systemem europejskim i idącymi za tym działaniami mającymi na celu spełnienie miejscowych norm.


Przydatny link do strony U.S. Small and Business Administration, gdzie można znaleźć wymogi regulacyjne dla poszczególnych sektorów.


3) Kwestie wizowe

Konieczność posiadania odpowiedniej wizy, wciąż pozostaje jednym z większych wyzwań dla polskiego przedsiębiorcy. Warto pamiętać, aby formalności wizowe rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem. W przypadku wizyt w celu odbycia spotkania biznesowego, czy udziału w targach branżowych, wystarczająca jest wiza turystyczna B1/ B2. Więcej na temat wiz nieimigracyjnych można znaleźć na stronie amerykańskiego konsulatu.


4) Procedury celne

Jednym z częściej pojawiających się pytań ze strony polskich przedsiębiorstw są kwestie związane z procedurami celnymi. Oprócz ceł, występuje szereg innych utrudnień celnych zwiększających koszty transakcji handlowych, tj. ograniczenia ilościowe, dodatkowe opłaty celne, świadectwa pochodzenia, opłaty manipulacyjne, pozwolenia i zezwolenia, licencje, czy zakazy importu.

 

W przypadku pojawiających się wątpliwości warto przed rozpoczęciem eksportu skontaktować się z jednym z licencjonowanych brokerów, którzy dysponują najbardziej aktualnymi informacjami na temat koniecznych do spełnienia wymogów dla danego towaru w danym stanie w porcie wejścia.

 

Przydatny link do strony U.S. Customs and Border Protection (porty wejścia do USA) - klikając na poszczególny stan i miasto, można znaleźć m.in. listę licencjonowanych brokerów.

 

Link do obowiązujących stawek celnych.

 

5) Protekcjonizm/ udział w przetargach publicznych

W USA obowiązuje ustawa Buy American, która w przetargach publicznych preferuje rodzimych wykonawców i dostawców, a zagraniczni oferenci muszą mieć tzw. amerykański wkład (ponad 50% w ofercie zagranicznej). W niektórych przypadkach, np. dostawy dla armii, dostawa z zagranicy może wystąpić tylko z kraju, z którym USA mają podpisane odpowiednie porozumienie (Memorandum of Understanding).

 

Nie bez znaczenia pozostaje również potencjał finansowy niektórych branż i przedsiębiorstw, który przekłada się na ich działania lobbingowe.

 

6) Różnice kulturowe

Często podejście amerykańskich przedsiębiorstw do kontaktów z firmami międzynarodowymi obarczone jest dużą dozą ostrożności i braku zaufania. Wielu z nich preferuje kontakty biznesowe z rodzimymi firmami, ze względu na bliskość kulturową, co związane jest z wieloma aspektami, nie tylko kulturowymi. Dotyczy to jasności zasad biznesowych, niezakłóconych problemami bariery językowej, różnic kulturowych, różnic czasu, odległości czy wahań kursów walut.

 

Główne zasady obowiązujące w prowadzeniu biznesu w USA to: profesjonalizm, rzetelność, odpowiedzialność, konkretność i niekomplikowanie. Powszechnie Amerykanie są znani z zamiłowania do prostych rozwiązań.

 

W relacjach biznesowych ważne są również zasady: Under Promise i Over Deliver. Zasady te związane są z uczciwością i transparentnością we wzajemnych kontaktach i działaniach biznesowych. Wywiązywanie się z obowiązków, zgodnie z którymi korzystniej jest obiecać mniej partnerowi biznesowemu (klientowi) i dostarczyć więcej, jest ważnym elementem strategicznym budującym zaufanie firmy na lata.

 

Istotnym pozostaje nawiązanie relacji z lokalnymi osobami, które okazują się pomocne w zaznajomieniu z obowiązującymi na danym rynku zasadami i nawiązaniu kontaktów biznesowych.

 

Źródło: Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Waszyngtonie




Pliki do pobrania

Opracowanie na temat barier rynkowych w USA
pdf | 218,22 KB
Pobierz

Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw