Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Formy prowadzenia działalności gospodarczej w USA

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2018-03-22 15:30:48
usa, formy prowadzenia działalności gospodarczej, zagraniczne biuro handlowe w waszyngtonie, zbh waszyngton, paih, opracowanie

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem na temat poszczególnych form prowadzenia działalności gospodarczej w USA przygotowanym przez Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Waszyngtonie.

1) Formy prowadzenia działalności gospodarczej na rynek USA

  • Sprzedaż bezpośrednia:

Sprzedaż bezpośrednia stanowi najbardziej podstawową formę sprzedaży na rynku zagranicznym i dotyczy sytuacji, w której firma ma amerykańskiego kupca lub sprzedaje on-line. W przypadku podjęcia eksportu przedsiębiorstwo podejmuje najmniejsze ryzyko, które rośnie w miarę podejmowania innych form działania na rynku zagranicznym. Tym samym kontrola nad całym procesem sprzedaży, jaką może sprawować przedsiębiorstwo, jest w tej sytuacji najniższe.

 

  • Sprzedaż przez dystrybutora lub agenta handlowego:

Znalezienie dystrybutora, czy agenta handlowego nie jest warunkiem koniecznym przy rozpoczęciu eksportu, ale często ułatwiającym jego proces, a tym samym dotarcie do klienta. Dystrybutorzy, czy agenci handlowi są to osoby lub firmy z wieloma kontaktami w danej branży wśród hurtowni lub sieci sklepów (ok. 5 mln zarejestrowanych firm). Agent/ przedstawiciel handlowy to niezależny kontrahent, który rozwija długofalowe relacje, buduje rynek zamówień i łączy strony kontraktu. W USA firmy agencyjne reprezentują na ogół dziesięciu różnych producentów i utrzymują się gównie z prowizji.

 

Agent handlowy vs. dystrybutor:

Agent handlowy: działa w imieniu i na rachunek producenta/ zleceniodawcy, pobiera prowizję od sprzedaży, nie magazynuje towaru, nie nabywa prawa własności i nie ponosi ryzyka za zniszczenie lub nie dostarczenie towaru, może zwrócić producentowi niesprzedany towar.

 

Dystrybutor: działa na własny rachunek, zarabia poprzez marżę narzucaną na towar sprzedawany klientowi w USA, nabywa prawo do własności towaru i ponosi ryzyko zniszczenia, nie może zwrócić towaru producentowi.

 

Przydatny link do strony organizacji MANA, zrzeszającej ok. 7 tys. firm przedstawicielskich oraz 30 tys. agentów niezależnych. Firmy te często oferują producentom także szeroki zakres innych usług, jak: magazynowanie towarów, instalację i naprawę urządzeń lub inne w zależności od potrzeb firmy, którymi często polskie firmy są zainteresowane. Przedstawicieli handlowych warto również poszukiwać na portalach branżowych (portal zrzeszający agentów handlowych), a także na targach i konferencjach.

 

Link do branżowych targów odbywających się na terenie USA (na ogół odbywają się cyklicznie co roku). Ponadto targi w USA różnią się zasadniczo od targów europejskich. Profesjonalne targi i wystawy amerykańskie przeznaczone są dla zainteresowanych sprzedażą lub zakupem konkretnych produktów, co daje większą szansę na znalezienie partnera biznesowego lub dystrybutora.

 

  • Rejestracja spółki:
    • akcyjna spółka (corporations)
    • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (limited liability partnership)
    • spółka komandytowa (limited liability company)

 

Najpowszechniejszą formą prawną dla spółki z zagranicy działającej na rynku w USA jest Corporation typu C, która przypomina polską spółkę akcyjną, ale w przeciwieństwie do jej polskiego odpowiednika, daje ona większe pole manewru założycielom spółki w regulowaniu spraw dotyczących zarządzania spółką. Ponadto, w przeciwieństwie do spółki w formie Limited Liability Company (LLC), ze względu na opodatkowanie na poziomie spółki, zapewnia spółce w Polsce skuteczną ochronę przed obowiązkiem składania zeznań podatkowych w USA.

 

  • Założenie oddziału lub filii:

Prawo USA nie uznaje „filii” lub „oddziału” za osobę prawną, a zatem spółka w Polsce nie będzie więc miała ochrony prawnej poprzez spółkę amerykańską. W rezultacie spory spółki z powodem amerykańskim będą podlegały sądom amerykańskim. Ponadto spółka polska będzie miała obowiązek płacenia podatków w USA.

 

W przypadku, gdy firma polska zdecyduje się na działalność w USA poprzez filię (wynajmując biuro, zatrudniając pracowników na terenie danego stanu), będzie musiała zarejestrować swoją działalność tzw. “qualify to do business”.

 

  • Joint venture:

Jedna z najbardziej złożonych form współpracy. Spółka o mieszanym kapitale, taka forma działalności wykorzystywana jest przy sprzedaży, produkcji, czy rozwoju technologii na nowym rynku z lokalnym partnerem. Korzyścią takiego rozwiązania jest znajomość lokalnego rynku i przepisów prawnych przez partnera, co obniża ryzyko finansowe danego przedsięwzięcia. Z kolei, wyzwaniem takiej formy współpracy jest skomplikowana struktura zarządzania i ryzyko nieporozumień z nowym partnerem.

 

2) System prawny USA

System prawny USA należy do jednego z najbardziej zróżnicowanych, który składa się z prawa federalnego oraz stanowego (każdy z 50 stanów ma swój odrębny system prawa).

 

Na system prawny Stanów Zjednoczonych składa się:

  • prawo federalne, regulujące następujące dziedziny:
    • podatki federalne
    • prawo celne
    • prawo własności przemysłowej
    • prawo autorskie
    • prawo upadłościowe
    • ochrona środowiska
    • ochrona konsumenta
    • umowy międzynarodowe
  • prawo stanowe (50 stanów), regulujące:
    • prawo gospodarcze
    • prawo umów
    • prawo nieruchomości

Każdy stan USA ma swój odrębny system prawa. Prawo stanowe obowiązuje tylko w określonym stanie. W pewnych dziedzinach prawo stanowe i federalne mogą się nakładać.

 

3) System podatkowy w USA

Zarówno system prawny, jak i podatkowy mają charakter wielostopniowy - podatki egzekwowane są na poziomie federalnym, stanowym, czasami również lokalnym.

 

  • Podatki federalne:
    • podatek od dochodu (income tax) jest podatkiem progresywnym i kształtuje się na poziome od 15% do 39% w zależności od osiągniętych dochodów
    • podatek od zatrudnienia (employment tax)
    • podatek od samozatrudnienia (self-employment tax)
    • akcyza (excise tax)

 

  • Podatki stanowe:
    • W USA nie ma federalnego podatku VAT. Konsumpcja jest opodatkowana stanowym podatkiem od sprzedaży (sales tax), który jest doliczany do ceny detalicznej i płacony przez finalnego konsumenta. Stawki w poszczególnych stanach wahają się pomiędzy 3% a 7%.

 

  • Opodatkowanie osób prawnych:
    • bezpośrednie opodatkowanie (corporate taxation) - stosowane w przypadku spółek akcyjnych typu C (C corporations) i spółek osobowych, np. limited liability company. Przy tym opodatkowaniu, dochody spółki są opodatkowane podwójnie - najpierw na poziomie spółki, następnie wspólnik lub akcjonariusz otrzymujący dywidendę lub wyprowadzający zysk ze spółki podlega ponownemu opodatkowaniu na szczeblu wspólnika lub akcjonariusza.
    • opodatkowanie transparentne na poziomie wspólników lub akcjonariuszy (pass-through taxation) - stosowane w przypadku spółek osobowych i spółek akcyjnych typu S (S Corporation). Przy tym opodatkowaniu, spółka jako osoba prawna nie płaci podatku, natomiast każdy ze wspólników lub udziałowców wlicza dochody lub straty wynikające z działalności spółki we własne zeznania podatkowe.

 

  • Opodatkowanie spółek zagranicznych nie zarejestrowanych w USA:
    • Podmioty prawne nie zarejestrowane jako spółka na terenie USA będą podlegać obowiązkowi podatkowemu z tytułu dochodów ze źródeł amerykańskich.
    • Polska spółka nie wynajmująca biura, nie zatrudniająca pracowników, oraz nie mająca przedstawicielstwa w USA, nie będzie musiała płacić podatków w USA, pod warunkiem że spełnia ona następujące warunki: nie ma zakładu (tzw. „permanent establishment”) na terenie USA oraz działa wyłącznie przez niezależnego agenta. Zwolnienie od podatku w USA nie zwalnia polskiej firmy od obowiązku złożenia odpowiednich formularzy do urzędu federalnego i stanowych urzędów podatkowych.

 

Źródło: Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Waszyngtonie




Pliki do pobrania

Opracowanie na temat form prowadzenia działalności w USA
pdf | 241,32 KB
Pobierz