.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Zamówienia publiczne

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Kuciński | 2016-01-13 14:34:31
usa, stany zjednoczone, przetargi, zamówienia

System zamówień publicznych w USA jest uregulowany ustawą Federal Acquisition Regulations (FPZP).

System zamówień publicznych w USA jest uregulowany ustawą Federal Acquisition Regulations (FPZP). Omówienie tych regulacji zawiera analiza opracowana przez Amerykańską Izbę Handlową w Polsce: (załączony plik)

Firmy zagraniczne, zainteresowane zamówieniami rządu amerykańskiego, muszą jednak pamiętać o ograniczeniach, jakie nakładają na nie inne, opisane niżej, regulacje.

Ustawa Buy American Act weszła w życie w 1933 roku. Jej celem jest zachęcanie agencji federalnych do nabywania towarów amerykańskich. W 1979 roku Kongres zmienił zasięg ustawy wprowadzając Trade Agreements Act ograniczający zastosowanie Buy American Act do zamówień o wartości poniżej 175 tys. USD.

Zgodnie z Buy American Act agencje federalne USA zachęcane są do nabywania towarów wyprodukowanych w kraju. Produkt taki musi być albo wyprodukowany w USA albo składać się co najmniej w 50 procentach z komponentów amerykańskich. W innym przypadku produkt określa się jako nie –amerykański (foreign-made).

Zgodnie z prawem, wykonawca zobowiązany jest odpowiedzieć na zapytanie ze strony instytucji federalnej, czy produkt jest krajowy czy zagraniczny. Jeżeli inny wykonawca uważa, że wykonawca, któremu przyznany został kontrakt, nieprawidłowo zaklasyfikował produkt jako „amerykański”, może oprotestować wynik przetargu.

Buy American Act nie zakazuje amerykańskim agencjom federalnym zakupu produktów zagranicznych, jednak zniechęca do ich nabywania, doliczając do ich ceny „opłatę za oszacowanie kosztów” (evaluation penalty). Urzędnik oceniający oferty dla agencji cywilnych musi dodać 6% evaluation penalty w przypadku oferty dot. produktu zagranicznego lub 12% evaluation penalty w przypadku, gdy konkurencyjny amerykański wykonawca należy do kategorii „mały business”. Agencje obrony dodają 50% evaluation penalty do oferty zagranicznej. Jeżeli po dodaniu evaluation penalty do ceny zagranicznego produktu, agencja oszacuje, że oferta zagraniczna jest nadal tańsza niż oferta krajowa, może powierzyć realizację zamówienia koncernowi zagranicznemu.

W przypadku zamówień na dostawy i usługi o wartości powyżej 175 tys. USD i roboty budowlane o wartości powyżej 7.134 tys. USDTrade Agreements Act zastępuje Buy American Act. Progi mogą być zmieniane co dwa lata przez Biuro Wykonawcze Prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Kongres wprowadził Trade Agreements Act w celu wypełnienia swoich zobowiązań w ramach Government Procurment Agreement (GPA), umowy międzynarodowej GATT (WTO). Trade Agreements Act zobowiązuje agencje federalne do traktowania produktów pochodzący z krajów, które podpisały GPA na tej samej zasadzie, jak produkty amerykańskie. Jednocześnie ustawa zabrania nabywania produktów z krajów, które nie podpisały GPA.

Trade Agreements Act dzieli produkty na trzy kategorie:

1. Produkt jest amerykański, jeśli został wyprodukowany w USA,

2. Produkt określony jest jako pochodzący z „kraju wyznaczonego”, jeśli wyprodukowany jest w kraju, który podpisał GPA,

3. Produkt określony jest jako pochodzący z „kraju niewyznaczonego”, jeśli wyprodukowany jest w kraju, który nie podpisał GPA.

Polska jest stroną GPA od momentu wstąpienia do UE (Wspólnota Europejska jest stroną umowy od chwili jej wejścia w życie 1 stycznia 1996 r.).

Do zamówień publicznych Departamentu Obrony, zgodnie z 48 Kodeksem Przepisów Federalnych, dostęp mają „kraje kwalifikowane” czyli takie, które podpisały z USA Memorandum of Understanding (dotyczy to tylko krajów członkowskich NATO). Polska nie jest „krajem kwalifikowanym”.




Pliki do pobrania

zamówienia publiczne
doc | 1.01 MB
Pobierz