Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rejestracja firm

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Kuciński | 2016-01-14 11:43:42
usa, stany zjednoczone, działalność gospodarcza, firma, spółka

Czynności związane z założeniem firmy w USA

Licencje

Prowadzenie niektórych typów działalności, w szczególności działalności usługowej, może wymagać w niektórych stanach uzyskania licencji. Wymóg uzyskania licencji zwykle będzie wynikał z prawa stanowego, które może się różnić zależnie od stanu. Aczkolwiek większość usług oferowanych przez firmy polskie nie będzie wymagała licencji, należy się zapoznać z przepisami danego stanu. Przykładowo, usługi z zakresu księgowości, pośrednictwa w handlu nieruchomościami, usługi hotelarskie, gastronomiczne, kosmetyczne, fryzjerskie, weterynaryjne, geologiczne, budowlane, kartograficzne, zagospodarowania przestrzeni, usuwania azbestu, zakładania alarmu, prowadzenia aukcji, czy handel alkoholem, tytoniem, bądź bronią czy też uprawnianie zawodu elektryka mogą wymagać uzyskania licencji. Licencje przyznawane są przez różne urzędy, zależnie od przedmiotu działalności objętej licencją oraz stanu w którym prowadzi się działalność.

 

Znaki towarowe i patenty

Przedsiębiorca wchodzący na rynek amerykański powinien zadbać o ochronę własności intelektualnej, przede wszystkim znaków towarowych bądź usługowych i patentów. Znaki towarowe chronione są zarówno na szczeblu federalnym jak i stanowym. Sugeruje się rejestrację na szczeblu federalnym (ważną na ogół na cały kraj) [1], aby uniknąć rejestracji w poszczególnych stanach. Patenty rejestruje się wyłącznie na szczeblu federalnym. W przypadku zarówno znaków towarowych jak i patentów, właściwym jest federalne Biuro Znaków Towarowych i Patentów (United States Patent and Trademark Office http://www.uspto.gov/).

 

Zarejestrowanie przybranej nazwy

Niezależnie od zarejestrowania prowadzonej działalności gospodarczej w danym urzędzie stanowym, przedsiębiorca, który będzie prowadził działalność pod nazwą inną niż jego nazwisko lub oficjalna nazwa jego spółki (firma), powinien, niezależnie od formy prawnej prowadzonej działalności, również zarejestrować przybraną nazwę (fictious name lub assumed name), pod którą będzie prowadził swoje przedsiębiorstwo. Korzystanie z przybranej nazwy pozwala firmom na uproszczenie swojej pełnej nazwy dla potrzeb obrotu gospodarczego, a także pozwoli przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w kilku sektorach zarejestrowanie oddzielnych nazw dla poszczególnych działów. Przykładowo, abstrakcyjna firma TWWEH zajmująca się produkcją mebli i podzespołów mogłaby zarejestrować przybrane nazwy „Polskie Meble” dla działu meblarskiego, oraz „Podzespoły dla Mebli” dla działu wytwarzającego półprodukty.

Rejestracji przybranej nazwy dokonuje się w odpowiednim urzędzie na szczeblu stanowym lub lokalnym. W niektórych stanach przewiduje się możliwość zarejestrowania nazwy zanim przedsiębiorca podejmie działalność w tym stanie, bądź w powiecie/gminie/mieście.

 

UWAGA: Zarejestrowanie przybranej nazwy nie gwarantuje wyłączności korzystania z niej. W tym celu, należałoby ją zarejestrować również jako znak towarowy (trademark) lub usługowy (service mark). W przeciwnym razie, firma której przybrana nazwa została naruszona, może jednak dochodzić swych praw, m.in. w ramach prawa ochrony znaków towarowych.

 

UWAGA: Niezarejestrowanie przybranej nazwy, pod którą prowadzi się działalność, może pociągnąć szereg dotkliwych konsekwencji, w tym grzywnę, niemożność korzystania z sądów w sprawach dotyczących transakcji, które zostały zawarte pod przybraną nazwą, bądź kłopoty z otwarciem konta w banku pod przybraną nazwą.

 

Rejestracja podatkowa

Każde przedsiębiorstwo zatrudniające pracowników powinno zarejestrować się w federalnym Urzędzie Podatkowym (Internal Revenue Service) i otrzymać NIP (Federal Tax Identification Number lub Employer Identification Number). Jeżeli przedsiębiorstwo oferuje pracownikom świadczenia socjalne, zwykle musi uzyskać National Standard Employer Identifier wfederalnym Departamencie Zdrowia (Department of Health and Human Services). Prawo stanowe może również wymagać, aby przedsiębiorca zarejestrował się w stanowych urzędach podatkowych.

 

Konto bankowe

Jedną z pierwszych czynności, którą powinien wykonać przedsiębiorca po założeniu firmy, jest otwarcie konta w banku. Większość banków ma własne wymagania co do dokumentacji, którą dana spółka (cywilna, komandytowa, z ograniczoną odpowiedzialnością, czy akcyjna) powinna przedstawić w banku otwierając konto.
W spółkach kapitałowych, najczęściej wymaga się uchwały zarządu (często banki mają już przygotowany tekst uchwały, której przyjęcia przez zarząd wymagają zanim uruchomią konto), przedłożenia kopii Articles of Incorporation w przypadku spółki akcyjnej(corporation) lub Articles of Organization w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (LLC), oraz podania numeru identyfikacji podatkowej.

 

Kontakt z władzami lokalnymi

W przypadku większych inwestycji, należy koniecznie skontaktować się w władzami lokalnymi na szczeblu miasta czy gminy/powiatu, w którym przedsiębiorca chce rozpocząć działalność. Większość władz lokalnych ma specjalnie w tym celu powołane organy, które pomagają inwestorom zadomowić się na danym obszarze [2]. W przypadku większych inwestycji, władze mogą zaoferować przedsiębiorcom rozmaite udogodnienia, obejmujące korzystniejsze opodatkowanie, współfinansowanie niektórych inwestycji przez władze lokalne, pomoc w znalezieniu pracowników, itp. Rodzaj i wartość oferowanych zachęt różni się zależnie od stanu, wartości inwestycji, oraz jej charakteru przedmiotowego.

 

[1] Od tego mogą być wyjątki, jeżeli przedsiębiorca rejestruje na szczeblu federalnym znak, który jest już chroniony w danym stanie lub mniejszym obszarze.

 

[2] Zwykle ciała te nazywają się „County Economic Development Commission/Authority/Agency”.